تصاویر اعدام صدام در اختیار دولت عراق


یکی از مقامات عراق اعلا‌م کرد دولت در حال بررسی موضوع پخش تصاویر ویدئویی مراسم اعدام صدام است .

به گزارش خبرگزاری آلمان از بغداد موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق در مصاحبه با سی ان ان گفت:دولت عراق عکسها و تصاویری از مراسم اعدام صدام که ساعت شش بامداد امروز به وقت محلی صورت گرفت , در اختیار دارد.

وی افزود:هنوز هیچ تصمیمی درباره اینکه آیا این تصاویر در اختیار رسانه‌ها و خبرگزاریها قرار گیرد اتخاذ نشده است اما مقامات عراقی در حال بررسی و گفتگو درباره این موضوع هستند .

مشاور امنیت ملی عراق گفت: وضع صدام قبل از اعدام بسیار شکننده و ضعیف به نظر می رسید .


وحشت از اعدام در چهره صدام
موفق الربیعی در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی العربیه افزود:یکی از نمادهای سرکشی و طغیان در عراق که در کشتار افراد بیگناه و براه انداختن جنگ عراق با ایران و کویت نقشی اساسی داشت ,اعدام شد و باید گفت که تاریخ جدیدی در عراق آغاز خواهد شد .

مشاور امنیت ملی عراق با بیان اینکه ممکن است جسد صدام به بستگان او تحویل داده شود افزود:هنوز تصمیمی درباره زمان قرار دادن تصاویر در اختیاررسانه هااتخاذ نشده است .

تکریتی و البندر در انتظار اعدام

درحالی که منابع خبری از اعدام برزان تکریتی و عواد البندر دو مسئول بلند پایه حزب پیشین خبر داده بودند, این موضوع تکذیب شد .

مسئولا‌ن عراقی که درمراسم اجرای حکم اعدام صدام حضور داشتند با تکذیب اخبار تلویزیون رسمی این کشور مبنی بر اینکه برزان تکریتی و عواد البندر دو مسئول بلند پایه حزب پیشین بعث , نیز به همراه صدام اعدام شده اند اعلا‌م کردند: بامداد امروز "شنبه"فقط صدام به دار آویخته شد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد, منیر حداد قاضی دادگاه استیناف دیوان عالی کیفری عراق که در مراسم اعدام صدام شرکت کرده بود اعلا‌م کرد تنها صدام بامدادامروز به دار آویخته شد.

موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق نیز اعلا‌م کرد اعدام برزان تکریتی و عواد بندر در آخرین لحظات به تاریخ دیگری موکول شد و این دو مسئول پیشین بعث , احتمالا پس از عید قربان اعدام خواهند شد.

شبکه العراقیه پیشتر اعلا‌م کرده بود که برزان تکریتی برادر ناتنی صدام و رئیس پیشین سرویسهای اطلا‌عاتی عراق و عواد البندر رئیس پیشین دادگاه انقلا‌ب عراق لحظاتی پس از اعدام صدام , به دار آویخته شدند .

تحليلي بر اعدام صدام

صدام در حالي اعدام شد كه ازميان هزاران پرونده و اتهامي كه عليه صدام و همدستانش وجود دارد تنها دو پروند دجيل و انفال در دادگاه محاكمه صدام مطرح شد .

اين بدين مفهوم است كه با اعدام صدام پرونده جنايات وي عليه صلح و بشريت بويژه در جنگي كه به ناحق عليه جمهوري اسلا‌مي ايران به راه انداخت هرگزبسته نخواهد شد و همچنان قابل پيگيري خواهد بود.

اما اينكه چرا صدام در اين مقطع اعدام شد دو دليل مربوط به هم را مي‌توان مطرح كرد.

نخست اينكه دادگاه محاكمه صدام و بويژه نمايش قدرتي كه وي در دادگاه از خود نشان مي داد خود به عاملي براي تحريك بعثي ها و تشديد نا امني ها در عراق و همينطور به ادامه كشتار مردم مظلوم عراق تبديل شده بود.

دليل دوم اينكه از نظر امريكايي ها تاريخ مصرف صدام براي آنها تمام شده بود.

زيرا در حال حاضر بدليل شكست مفتضحانه جمهوريخواهان در انتخابات و در پيش بودن انتخابات رياست جمهوري دولت بوش در حال تغيير استراتژي خود در عراق براي برون رفت از باتلا‌ق عراق است لذا به نظر ميرسد دولت بوش بر خلا‌ف چند سال گذشته به مديريت دادگاه محاكمه صدام‌براي تشديد نا امني ها احساس نياز نمي كند .

بر اين اساس سرنوشت صدام و ديگر ديكتاتورهاي مانند پينوشه درس عبرتي است براي آن دسته از رهبران كشورهاي عربي كه فكر مي كنند امريكا متحد و دوست آنهاست.

زيرا زماني كه صدام به ايران و كويت حمله كرد دقيقا همين احساس را داشت.

درباره پيامدهاي اعدام صدام نيز مي توان گفت كه به نظر مي رسد در كوتاه مدت ناامني ها و حملا‌ت تروريستي از ناحيه بعثي ها افزايش يابد اما به مرور از شدت آن كاسته خواهد شد و اعدام صدام باعث تضعيف روحيه تروريست هاي بعثي و چند دستگي در ميان آنها خواهد شد .

عمدا به‌پرونده جنگ باايران رسيدگي نشد

واعظي كارشناس مسائل سياسي گفت:بررسي نشدن اتهام آغاز جنگ عراق با ايران در دادگاه صدام عمدي بود .

واعظي در گفتگوي تلفني با شبكه خبر با ابراز خوشنودي از اعدام صدام افزود: اگر اين پرونده باز مي شد صدام تنها محاكمه نمي شد بلكه قدرتهاي بزرگ و برخي كشورهاي منطقه كه حامي ديكتاتور عراق بودند هم محاكمه مي شدند.

وي افزود:جنگ ما جنگ صرف با صدام نبود بلكه جنگ ما با قدرتهاي جهاني و حاميان منطقه اي صدام هم بود.

اين كارشناس مسائل سياسي در ادامه گفت:با اعدام اين ديكتاتور طرفدارانش كه اميد داشتند با ايجاد ناامني دوباره بر سركار بيايند نااميد مي شوند.

وي اعدام صدام را عامل مهمي در تامين امنيت عراق برشمرد و افزود: معتقدم براي تثبيت امنيت عراق علا‌وه بر اعدام جنايتكاران حزب بعث بايد امريكا نيز سياستهاي غلط خود را در عراق تغيير دهد و بين شيعه و سني اختلا‌ف نيندازد.

اين كارشناس مسائل سياسي گفت: امريكا بايد از دخالت در امور داخلي دولت عراق دست بردارد و اجازه دهد دولت اين كشور با اقتدار با تروريستها و عوامل ناامني برخورد كند .

اوضاع متشنج در فلوجه و موصل

شبكه تلويزيوني العربيه از درگيري افراد مسلح ناشناس با نظاميان امريكايي در نزديك فلوجه خبر داد .

اين شبكه همچنين گزارش داد اهالي فلوجه در اعتراض به اعدام صدام به سازمانهاي دولتي در اين شهر حمله كردند.

همزمان شبكه تلويزيوني فاكس نيوز گزارش داد تظاهركنندگان در شهر فلوجه دادگستري اين شهر را به آتش كشيدند.

شبكه تلويزيوني العربيه در گزارشي ديگر از وقوع چند انفجار و درگيري شديد در شهر موصل خبر داد.

اين شبكه به جزئيات اين خبر اشاره نكرد .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا